Thursday, September 28, 2006

We are what we wish for...

We are what we wish for...

Apa maknanya ye? As a Muslim, InsyaAllah saban hari kita bersolat dan berdoa. Tapi kengkadang kita main tangkap muat dalam melakukan amal ibadah. Maksud aku, pengisian doa itu sendiri. Doa adalah menyampaikan sesuatu harapan, semoga Allah mengurniakan apa yang kita minta padaNya. Doa agar diampuni dosa kita, suami, anak-anak. Doa mendapat kebahagiaan. Doa mencari jodoh. Doa cemerlang peperiksaan. Doa berjaya dalam setiap ruang kehidupan.

Semak-semaklah apa doa kita setiap hari selepas solat. Apa yang kita minta, itulah yang akan Allah beri. Kalau kita minta Allah temukan kita jodoh, be specific. Adakah kita mahukan jodoh yang beriman, yang hensem, yang bermisai Dato' K, dan yang macam2 lagi yangnya? Mintalah dariNya. Kadangkala kita terlupa, kita hanya minta yang berharta. Bila Allah berikan pada kita, macam-macam kekurangan pula yang kita jumpa daripadanya. Kenapa? Sebab kita cuma minta yang berharta. Kita terlupa untuk meminta ciri-ciri lainnya: yang sedap mata memandang, yang beriman, yang pandai memimpin, yang tahu membantu urusan rumahtangga, yang pandai memujuk dan yang sebagainya.

Namun ada kalanya, kita tak dapat apa yang kita minta. Kenapa ya? Hanya Allah yang tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Mungkin masanya belum tiba. Mungkin ianya adalah sebagai ujian menguji kesabaran hambaNya. Atau mungkin, kita terlupa berdoa untuk mendapatkannya.
Fikir-fikirkan.

No comments:

Post a Comment

MAN... gets and forgets...
ALLAH... gives and forgives...