Wednesday, September 06, 2006

06/09/06 yang sunyi!

Hari ni aku rasa sunyi. Kenapa entah?!! Jiwa pun rasa tak tenteram. Mungkin aku terlalu teringatkan kisah kematian. Aku tak pernah rasa kehilangan sebelum ini. Bila arwah Wan (nenek) aku meninggal dunia di usia tuanya, I was in Johor Bahru, aku tak rasa kesedihannya. Bila Mak Cik Wok (auntie aku) meninggal dunia due to servical cancer, I was in Shah Alam, pun aku tak rasakan kesedihannya. Tapi bila Arwah Laling meninggalkan aku, aku betul2 rasa kehilangan. He had been the closest friend on earth and the best partner in life. Tak pernah sekali pun aku dipukul, dicubit apatah lagi ditampar sepanjang kami berkawan dan berkahwin. Seorang yang cukup bersabar dengan kerenahku. Well, sekadar mengingatkan diri aku dengan kematian yang entah bila akan menjengah...
KUBUR setiap hari menyeru manusia sebanyak 5 kali:
Aku rumah yang gelap, maka terangilah aku dengan selalu solat malam;
Aku rumah yang terpencil, maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran;
Aku rumah yang penuh dengan tanah dan debu, bawalah amal soleh yang menjadi hamparannya;
Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawarnya;
Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir, maka banyakkanlah bacaan "Laa ilaaha illalah, Muhammadur Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.
Semua orang akan melaluinya, maka INSAFlah sebelum terlambat. Aku nak sambung keje...

No comments:

Post a Comment

MAN... gets and forgets...
ALLAH... gives and forgives...