Thursday, August 31, 2006

MerdekaKah Aku di Bumi Malaysia?

Hari ini 31hb Ogos 2006. Dah 49 tahun Malaysia mencapai kemerdekaan. Tapi adakah aku betul2 merasa merdeka di bumi tanah airku yang indah ini?

Sometime in early 2005
I was commuting in the Putra LRT with Lin (my 6-yrs younger sister). She was on the phone sepanjang perjalanan. Aku lak dok sibuk sms Laling. We were sitting in front of 2 black man (Niggers). Kami naik di stesen Sentul, and planned to turun kat Masjid Jamek. The 2 men kept looking at us. When the lrt reached stesen Sultan Ismail, suddenly I felt my Nokia6630 was grabbed, and the 2 Niggers were rushing out. Punyalah terkejut that I didn't realized I ran towards that fella who took my phone. Tak ramai orang masa tu. Lin herself terkejut tengok I lari, but she helped me to tahan the pintu LRT. I rampas my phone from his hand, and shouted at him. All he said was "sorry!". Alhamdulillah aku selamat, henfon selamat. Aku pun tak tahu kalau mamat Negro tu bertindak di luar dugaan. Aku kagum gak dengan keberanian aku yang selalunya nak berjalan sorang2 pun malu. Merdekakah aku?

29 Ogos 2006
(Cerita ini disampaikan oleh mangsa)
Kira2 jam 6pm, lokasi: Saloon di Seksyen 6, Kota Damansara. She was the only customer in the shop. It was locked, but 2 Indian men with parangs managed to get in when one of the saloon workers opened the door to go somewhere. They took all the jewelleries, money, credit cards and car keys from all victims (my friend, the saloon owner, 2 saloon assistants and 1 salesperson). One of the Indian men were drunk. He asked one by one victim to go inside the room and took off the clothes (in case these ladies kept anything inside their dress). One of them got molested (not my friend... syukur...). Alhamdulillah, my friend selamat tak diapa-apakan. Merdekakah dia?

Well, apa yang kita ada hari ini, semuanya pinjaman, ia milik Allah. Allah beri, dan Allah akan tarik balik. Mudah-mudahan, bukan dengan cara yang penuh keganasan.
Aku separa-merdeka dengan caraku sendiri. Aku tidak membebaskan diriku dengan subang di hidung, seluar dan baju sendat, berkelakuan bebas dengan rokok di hujung jemari. Aku hanya akan merdeka sepenuhnya jika mampu tersenyum puas di akhir usiaku kelak, andaikata mereka yang aku kasihi redho denganku.
Ketemu lagi...

No comments:

Post a Comment

MAN... gets and forgets...
ALLAH... gives and forgives...